top of page
  • תמונת הסופר/תNicolas Bandurek

פיתוח הון אנושי במקביל לקליטת טכנולוגיה

עודכן: 11 ביוני 2023

שוק העבודה מתפתח עם קליטת טכנולוגיות חדשות - לכל טכנולוגיה המאפיינים ייחודים שמשפיע על מבנה הארגון, התהליכים בו והשיטות ליצירת ערך (מוצר או שירות). מערכות מידע מבוססות טכנולוגיות דיגיטליות נמצאות בשוק תקופה ארוכה, אך בשנים האחרונות ישנה תאוצה הנובעת מצורך נרחב במידע התומך בתהליכים העסקיים של הארגון, כמו גם על אופן ניהול מנגנון קבלת ההחלטות. פיתוח הון אנושי בתחום מערכות המידע הוא תפקוד קבוע שעל הארגון לממש.


מערכות מידע מחייבות צוות מיומן שיודע לשאול ולשקף
לחלץ את הערך מהמידע

טכנולוגיות דיגיטליות נחשבות משבשות במובן החיובי והרחב של התופעה: עלייה משמעותית בקצב העשייה, יכולת לתאר תופעות מורכבות בצורה פשוטה, גיוון מקורות מידע, חיבור מדיד בין הפיזי לבין הווירטואלי (מדומה), הרחבת מנעד צורות התקשורת בין אנשים (צורה, מקום וזמן), דיוק של מכונה בשילוב שכל אנושי - כל אלו במטרה לפתור בעיות ליבה - ועוד יכולות נוספות שללא הטכנולוגיות הדיגיטליות לא היו מתקיימות.


התרבות החברתית משתנה (במרחב הפרטי והציבורי) ומייצרת שיטות ניהול המאפשרות מכל פרט בארגון להיות מעורב ולייצר ערך משמעותי - למערכות דיגיטליות ישנה תכונה של ״שיטוח״ ארגונים בשל צמצום הצורך שבקבלת החלטות מנוהלות או ריכוזית.


שאלת המפתח היא מה העיתוי בו יישום טכנולוגיית מידע מתקדמת היא כדאית במבחן הכלכלי של יחס עלות מול תועלת הניתנת למדידה (ROI). לאחר ניתוח התופעה בכמה ארגונים הגענו למסקנה שכנראה זהו שילוב של התייעלות תהליכית, שיפור ומיקוד קבלת החלטות ואינטגרציה טובה יותר בין מערכות המידע המאפשרות להפוך את המידע והידע בארגון לכסף (data to value).


על מנת לממש חזון זה, נדרש להתמקד בשלב ראשון בחמישה תחומים משלימים זה את זה:

  • חיזוק הקשר בין המידע הארגוני לבין התהליך הארגוני (התבססות על מידע בתהליכי עבודה ובתהליכי קבלת החלטות) - מנהלים מתחילים להבין כי נדרש תהליך מלווה בתחום הארגון על מנת ליצור אמון ומחויבות של כלל המעורבים בשיטות החדשות המחייבות פעולה בסביבה דיגיטלית.

  • קליטת מערכות מידע לפי סדר עדיפות והכשרת בעלי תפקידים - ניהול השינוי ליצירת ערך נדרש לעידוד חשיבה חדשנית ומנגנוני מדידת תרומתן ליצירת ערך עסקי מובהק (ROI).

  • חיזוק היכרות בעלי תפקידים עם תחום המידע והמערכות (איסוף, עיבוד, ניתוח, תיעוד ותחקור) - בעלי תפקידים נדרשים לקרוא מידע גרפי, נתונים ולא בהכרח יודעים לשאול את השאלות הנכונות והדבר יוצר תלות במומחי תוכן וביכולתם - הארגון נדרש להשקיע משאבים וזמן בשילוב מערכות המידע בתהליך העסקי כדי לקבל ערך מוסף.

  • הבנת היכולות של מערכות המידע והתרומתן לשיפור הכושר העסקי בטווח הקצר, הבינוני והארוך - הפיכת הטכנולוגיה לרכיב בתוכנית העסקית כאשר אפשר להתחיל בקטן ביחידות עסקיות בעלות נגישות לתחום ולהרחיב לאחר השלמת מהלך מוצלח להוכחת יכולת (POC).

  • פיתוח קהילות ידע ארגוניות - הינה שיטה מועדפת לקידום תהליכי חדשנות, יזמות ושיתופי פעולה בארגונים כאשר הטכנולוגיה מהווה רכיב תשתיתי המאפשר ממשקים מסוג זה (פורמאלי וא-פורמלי). אותו מנגנון יכול לשמש גם לפיתוח עסקי בתוך הארגון.


אם נטפל בחמשת התחומים כחלק מתהליך ניהול השינוי באופן מתוכנן ומתפתח, תוך הקפדה על מיקוד עסקי ומשאבי ברור, הרי שההשקעה בהון האנושי ובמערכות המידע התומכות יאפשרו לארגון לגדול בהכנסות, לצמצם את הפחת ולהיות יעילים יותר. בשורה התחתונה החזר ההשקעה והרווח יגדלו באופן משמעותי על רקע קצב ואיכות הביצוע.


השוק דינאמי מאוד ויש תחרות למידה למציאת יתרון יחסי מבוסס מערכות מידע. אך בפועל מערכות מידע בלי הון אנושי מנווט וממוקד עסקית, סביר שיהיה קשה להפוך את ההשקעה לרווח משמעותי.


לפרטים נוספים ניתן לפנות לאורי אלעני (uri@isrdfb.com)



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page