top of page
  • תמונת הסופר/תאורי בוקובזה

מראה מראה שעל הקיר, היכן נמצאת החדשנות?

עודכן: 8 במאי 2023

אנו חיים במציאות בה מתרחשים שינויים בקצב מסחרר- לא די בכך שטכנולוגיות שפותחו במשך שנים ארוכות הופכות במהירות עצומה למיושנות, גם טכנולוגיות בפיתוח יכולות לאבד מערכן בשל פיתוח של טכנולוגיות חלופיות ומתחרות. העולם מורכב ודינמי, התנודות בו רבות וגדולות ועל כן, ארגונים נדרשים לגלות גמישות, לפתח את הארגון בהתאם להשתנות ולהשקיע משאבים בפיתוח הדבר הבא.


צוות חשיבה כפלטפורמה לחדשנות
נקודת מבט

בבחינת ארגונים מתפתחים ניתן לזהות השקעות בתחום מחקר ופיתוח, רכישה של טכנולוגיות מועילות לארגון באופן ישיר או בעלות פוטנציאל לפתח את המוצר הבא (תועלת שניתן למסחר). אלו ארגונים שהדגש שלהם הוא המוצר, הטכנולוגיה שבו והיכולת באמצעותה להביא לתועלת גבוהה ללקוח. לצד היתרונות המובהקים שבתהליכים אלו, עולה תמיד החשש כי המשמעויות הכלכליות, הבשלות הטכנולוגית או בשלות השוק עלולות להפוך את ההשקעה לסיכון אסטרטגי על הארגון. מנגד, ארגונים שבחרו להתעלם מהתפתחות הטכנולוגיה ולא קיימו תהליכי חדשנות איבדו את הרלוונטיות בשוק (בלוקבסטר, קודאק, בלקברי והרשימה עוד ארוכה).


מראה מראה שעל הקיר... חדשנות כדרך

תורת האבולוציה מלמדת אותנו שהשתנות היא חלק קריטי ביכולת של חברות ובודדים לשרוד. בזה בדיוק החדשנות עוסקת, ביכולת שלנו להתאים עצמנו לשינוי ולהשתנות בכדי לייצר ערך. בהתייחסות לארגונים, הסביבה מייצרת עבור הארגון אתגרים איתם הוא נדרש להתמודד. דבר אשר יכול להקשות על הארגון להתמודד עם האתגרים הללו הוא המבנה שלו. מבנה אשר מקדש תלות סמכותית והיררכית מתקשה לייצר תהליכים שאינם במסגרת הארגונית הקיימת, ובכך מונע מהעובדים חשיבה לרוחב הארגון, מחוץ לקופסא, יצירתיות, יזמות ורצון לשתף ולהשתתף.

יצירת מבנה ארגוני סימביוטי, בו העובדים מצליחים לייצר עבור הארגון פתרונות, טמונה בראש ובראשונה בתרבות הארגונית וביכולת של הארגון להכיל שינוי. כאן נכנס הפתרון הפשוט, הזול והמתבקש- יצירת קהילה ידע שיתופית. כפי שמרמזת הכותרת, היכולת של ארגון להתחדש נובעת מהיכולת להתבונן על עצמו, הפתרון האמיתי הוא בתוכו, בהון האנושי והחברתי בו הוא מחזיק. בכדי לממש את הצורך בשינוי עליו לבנות בתוך הארגון את היכולת להנביט רעיונות אשר יהפכו לפתרונות לאותם אתגרים ואף לטכנולוגיה הבאה בה הארגון יעשה שימוש.

פיתוח תפיסה של חדשנות בתוך הארגון סולל את הדרך לעבר קהילת ידע שיתופית בתוך הארגון. הקהילה היא הפלטפורמה בה הארגון יעלה את האתגרים איתם הוא מתמודד והעובדים יוכלו להעלות רעיונות להתמודד עם אותם האתגרים. בנוסף, עובדים ועובדות אשר חשים פתיחות והשפעה ירצו לשתף את הארגון ברעיונות שלהם לאתגרים איתם הם מתמודדים ביום יום ואף לטכנולוגיות שיכולות לקדם את הארגון קדימה. תוך שיתוף פעולה וסיעור מוחות בין העובדים השונים אנחנו מייצרים מבנה ארגוני שונה, חוצה מחלקות והתמחויות. מבנה אשר מייצר כר פורה למיצוי הידע הקיים בארגון ולהתפתחות טכנולוגית ואנושית.

הדרך להשגת הקהילה המדוברת איננה פשוטה. מעבר לפלטפורמה הנדרשת אנו נדרשים לייצר תהליך שאינו חופף לתרבות הארגונית הקיימת ועל כן נדרש ליווי צמוד בתהליך לצד עבודה בשלבים ברורים ומפורטים באמצעות חזון, אסטרטגיה ויעדים ברורים לכל אחד משלבי תהליך בניית הקהילה. היכולת להשתנות היא ממש מתחת לאפו של הארגון והמשאבים הנדרשים ממנו להניע את התהליך הם מועטים בעוד התועלת שמחכה באופק יכולה להיות עצומה. החדשנות כבר קיימת בתוך הארגון, הוא רק צריך את המראה הנכונה שתראה לו כמה הוא יפה.


45 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page